Kijkoperaties (laparoscopische operaties)

Bij kijkoperaties opereren we via een buisje, dat in de buikholte wordt geplaatst. Hierdoor wordt een camera opgevoerd. Meestal spreken we over laparoscopische operaties. Er zitten twee Oudgriekse woorden in: laparo is buik en scope betekent onderzoeken.

Buikholte

Bij een laparoscopie wordt de buikholte opgeblazen met koolzuurgas om voldoende werkruimte te krijgen. Via andere buisjes (trocarts) worden instrumenten als schaartjes en tangetjes opgevoerd om de operatie uit te voeren. Soms kijken we alleen maar in de buik om tot een diagnose te komen. Dit is een diagnostische laparoscopie. Omdat het buikvlies dat om de buikholte zit (het peritoneum) erg gevoelig is, wordt een kijkoperatie in de buikholte altijd onder narcose uitgevoerd.

Ook bij borstkas en gewrichten

Via hetzelfde principe kunnen we ook in de borstkas (thoracoscopische operaties) of in gewrichten (artroscopische operaties) operaties uitvoeren. De chirurg ziet via een beeldscherm, wat hij/zij aan het doen is.

Voordelen

Grote voordelen van kijkoperaties zijn, dat de buikholte niet meer volledig wordt opengemaakt en dat het weefsel veel minder wordt weggedrukt of vastgepakt. Daarom ondervindt u vaker minder pijnklachten en herstelt u sneller na de operatie. Op de langere termijn heeft u minder littekenbreuken en verklevingen.

Operaties

De maatschap chirurgie in het St. Anna Ziekenhuis voert de volgende kijkoperaties uit:

Laparoscopie (buikholte)

• Operaties aan de blinde darm (appendix)
  • Galblaasoperaties
  • Dunne- (ileum) en dikke- (colon) darmoperaties bij ontstekingen of darmkanker
  • Aanleggen van dunnedarm- of dikkedarmstoma’s
  • Herstel van littekenbreuken
  • Liesbreukoperaties
  • Verwijdering van de milt (splenectomie)
  • Operaties tegen zuurbranden van de maag (laparoscopische Nissen fundoplicatie)
  • Maagbandplaatsingen bij ernstig overgewicht
  • Overhechten van een gaatje in de maag
  • Verwijdering van lymfeklieren of cysten uit de buikholte

Thoracoscopie (borstkast)

• Doornemen van de zenuw vanwege overmatig zweten van handen of oksels (sympatectomie)
  • Verwijderen van longkwabben (lobectomie)
  • Nemen van longvliesweefsel om diagnose te stellen (pleura biopt)

Arthroscopie (kniegewricht)

• Diagnostische arthroscopie
  • Operaties aan de meniscus
  • Operaties aan kraakbeen

Voorbeelden kijkoperaties

Ontsteking van de dunne darm door de ziekte van Crohn

Bekijk MET foto's

1. De darm wordt in de buik losgemaakt. Via de beeldschermen wordt de operatie uitgevoerd.
  2. Wanneer de darm via de kijkoperatie helemaal los is gemaakt, wordt door de navel een klein sneetje gemaakt om de losgemaakte darm naar buiten te halen.
  3. De losgemaakte darm wordt door de kleine incisie buiten de buikholte gebracht.
  4. Het zieke darmdeel wordt met behulp van een nietapparaat en een sealingapparaat doorgenomen.
  5. Het verwijderde stuk darm. In dit geval was er sprake van een ontsteking aan het laatste stukje van de dunne darm door de ziekte van Crohn. Aan de rechter zijde ziet u de appendix (blinde darm).
  6. Beide uiteinden van de resterende darm worden weer met elkaar verbonden.

Thoracoscopische sympatectomie

Als u last heeft van overmatig zweten van de oksels, kunnen we de zogenaamde sympathische zenuw in de borstkast doorbranden. Deze zenuw veroorzaakt deze klachten namelijk. Eerst wordt de ene zijde gedaan, enkele weken later volgt de andere zijde. Let op, deze video is gemaakt tijdens de ingreep en dus niet voor iedereen geschikt.

Laparoscopische sigmoid resectie

Hier ziet u een video van een patiënt met aanvallen van diverticulitis. Dat zijn uitstulpingen aan de dikke darm. Bij meerdere aanvallen achter elkaar verwijderen we het stukje dikke darm via een kijkoperatie, om te voorkomen dat zo’n aanval nog een keer optreedt. De incisie die gebruikt wordt om het stukje darm uiteindelijk te verwijderen is de zogenaamde ‘bikinisnede’. Deze gebruiken we ook bij een keizersnede. Let op, deze video is gemaakt tijdens de ingreep en dus niet voor iedereen geschikt.

Laparoscopische cholecystectomie

We verwijderen heel vaak een galblaas vanwege galstenen en doen dat bijna altijd via een kijkoperatie. En ook als de galblaas ontstoken is, kan deze vaak via een kijkoperatie verwijderd worden. Het ontstoken weefsel maakt de operatie wel lastiger. Let op, deze video is gemaakt tijdens de ingreep en dus niet voor iedereen geschikt.

Dit werk is auteursrechtelijk beschermd ©  |  Maatschap chirurgie St. Anna Ziekenhuis  |  Privacy statement  |  Disclaimer
St-Anna - Chirurgie